Veelgestelde vragen

Tocht uitstippelen en overnachten

  • Bij mij werkt 'Adressen in de buurt' niet

    Voor de functie 'Adressen in de buurt' is het noodzakelijk dat je Locatievoorzieningen aanstaan. Je krijgt hiervoor een melding op je scherm. Soms is een reset van je locatie- en privacy-instellingen nodig. Dit werkt bij elke mobiele telefoon anders. 

  • Hebben jullie ook een routeplanner?

    Bij Vrienden op de Fiets stippel je zelf je fiets- of wandeltocht uit. Dat kan met hulp van allerlei inspiratiebronnen. Heb je een logeeradres langs jouw route gevonden? Dan kun je met het knopje naast de GPS-code navigeren naar dit adres. We sturen je rechtstreeks door naar de routeplanner van De Fietsersbond en de Wandelplanner van Wandelnet. Doen wij gewoon. Service van de zaak. 

  • Hoe lang mag mijn verblijf duren?

    Reserveringen bij een logeeradres van Vrienden op de Fiets zijn voor één nacht. Dit is een van de basisprincipes van onze stichting; de sportieve Vriend maakt een meerdaagse fiets- of wandeltocht en is elke dag op zoek naar een volgende aangename slaapplaats. 

  • Hoe vind ik een slaapadres langs mijn route?

    Op de startpagina en in het menu aan de rechterkant van de site staat 'logeeradres zoeken'. Hier kies je voor een bestemming of voor een route. De site geeft alle gevonden adressen weer op een overzichtskaart. Als je bent ingelogd, kun je verder inzoomen en de details van het logeeradres vinden. Heb je specifieke wensen - wil je bijvoorbeeld je hond meenemen - dan kun je de zoekopdracht verfijnen door filters aan te zetten. Hoe? Dat wijst zich vanzelf. Echt.

  • Kan ik de GPS-codes krijgen van de logeeradressen?

    Als je een logeeradres hebt geselecteerd, dan zie je daarvan ook de GPS-coördinaten. Deze kun je eenvoudig invoeren in je routeplanner. Je kunt ook gebruikmaken van de routeplanners van de Fietsersbond en Wandelnet waar wij naar linken. Op termijn willen we graag alle GPS-bestanden van onze logeeradressen toegankelijk maken, zodat je ze kunt inladen in jouw routeplanner of Garmin. Wij werken aan een oplossing die past bij de veiligheids- en privacy-eisen die wij (en onze logeeradressen) stellen. Zodra er nieuws is, melden we dat.

  • Kan ik makkelijk annuleren?

    Je kunt tot 24 uur voor de afgesproken aankomsttijd van de logeerpartij annuleren. Neem daarvoor contact op met het logeeradres. Annuleer je later, dan mag het gastadres € 11,25 p.p. in rekening brengen. Zij hebben immers voorbereidingen getroffen voor jouw komst en de kans is groot dat ze nu niemand anders meer een plek kunnen bieden.

    De basisregels voor Vrienden lees je hier. 

  • Mag mijn hond mee?

    Zeker niet overal, maar bij sommige logeeradressen zijn honden welkom. Een deel van de logeeradressen geeft in hun kenmerken aan: 'huisdieren welkom'. Ons advies is het toch altijd nog even te vragen als je een logeerafspraak maakt. Je kunt ze ook vinden door tijdens het zoeken via de website het filter 'huisdieren welkom' in te stellen.

  • Moet ik als Vriend toeristenbelasting betalen?

    Van de meeste gemeenten in Nederland moeten onze logeeradressen toeristenbelasting heffen en afdragen. Deze toeristenbelasting komt bovenop de overnachtingsprijs van € 22,50 per persoon. De hoogte verschilt per gemeente en zit ergens tussen 2 en 10 euro per persoon. De hoogste bedragen moeten worden betaald in de grote steden.

  • Moet ik van tevoren reserveren?

    Een kort antwoord? Ja. Het is voor jezelf en voor je logeeradres handig vooraf even contact te hebben om te vragen of er plek is en om jullie verwachtingen uit te wisselen. Maar als je het echte avontuur zoekt, kun je de gok nemen en onderweg kijken waar je uitkomt. De kans dat je dan nog een logeeradres vindt, is overigens een stuk kleiner. 

    Hoe dan ook, goeie reis!

  • Voor wie is Vrienden op de Fiets bedoeld?

    Vrienden zijn meestal fietsers of wandelaars die aan het einde van een sportieve dag vooral willen uitrusten in een huiselijke omgeving. Het vriendschappelijke contact met de logeeradressers en de dagelijkse verrassing dat je nooit precies weet waar je terecht komt, zijn voor veel Vrienden onderdeel van het avontuur. Na een goede nachtrust en een stevig ontbijt wordt het tijd afscheid te nemen en gaan de gasten weer fris op pad. Vrienden zijn te gast en maken één nacht deel uit van het leven van de gastadressen. Ze zijn niet op zoek naar luxe, maar willen vooral een ontspannen avond bij gelijkgestemden. Voor de logeeradressen geldt dan ook... 'Het is hier geen hotel.'

  • Wat kost een overnachting?

    Een overnachting bij een logeeradres van Vrienden op de Fiets kost € 22,50 per persoon per nacht, op voorwaarde dat je een geldige Vriendenpas kunt tonen. Voor deze prijs mag je ook een energierijk ontbijtje verwachten. Vaak wordt de prijs verhoogd met de toeristenbelasting, maar dat is per gemeente verschillend. Kinderen tot en met 12 jaar betalen € 12,50. Meer basisregels lees je hier. 

    Jouw Vriendenkaart is ook digitaal beschikbaar. Log hiervoor in met je Vriendennummer en wachtwoord.

Algemeen

  • Deze site werkt niet op mijn tablet, PC of telefoon. Wat moet ik doen?

    De site van Vrienden op de Fiets is geschikt voor bijna alle (mobiele) apparaten en de browsers die worden gebruikt. Het kan echter voorkomen dat je geen kaart ziet, dat het laden van de vlaggetjes van de gastadressen lang duurt (en uiteindelijk een error geeft) of dat het inloggen blijft 'hangen'. Wij adviseren in deze gevallen je browser te updaten of over te schakelen op Chrome. 

  • Hoe zit het met aansprakelijkheid en verantwoordelijkheid?

    Stichting Vrienden op de Fiets aanvaardt geen verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid voor de kwaliteit van logeeradressen, gedragingen van bij de stichting aangesloten Vrienden, schade die door gasten is veroorzaakt, noch voor door gasten onderweg, elders geleden of veroorzaakte schade en voor onvolledige of onjuiste informatie in het boekje of op de website.

  • Hoe zit het met kwaliteit van de logeeradressen?

    Laten we beginnen met een belangrijke mededeling: onze logeeradressen zijn geen hotels. En dat is voor velen precies de charme van Vrienden op de Fiets. Bewoners van onze logeeradressen zijn particulieren die hun huis graag delen en het beschouwen als een vriendendienst dat ze voor een nacht onderdak bieden aan sportieve Vrienden op doortocht. Het verblijf hoeft niet luxueus te zijn, als de ontvangst maar schoon, fris en vriendelijk is. Daar is de vergoeding ook naar.

    De stichting stelt beperkte eisen aan logeeradressen; iedereen kan het worden. De stichting controleert niet en heeft geen mystery guests in dienst. Ook worden op onze site geen reviews geplaatst. De duizenden Vrienden die jaarlijks overnachten bij de logeeradressen zijn onze ogen en oren in het veld; als zij veelvuldig aangeven dat de ontvangst bij een bepaald logeeradres niet in de haak is, nemen we contact op met de logeeradressers. Blijkt na wederhoor dat het 'probleem' niet wordt/is opgelost, dan kunnen we overgaan tot verwijdering van het betreffende adres. Overigens komt dit zelden voor.

    Echte Vrienden hebben niet al te hoge verwachtingen van de luxe en het comfort bij het logeeradres. Ze zijn bereid zich te voegen naar mogelijke huisregels en hebben niet snel last van een gebrek aan privacy. Voor die Vrienden is overnachten bij Vrienden op de Fiets vaak een bijzondere belevenis. Anderen zijn misschien toch beter af in een hotel...

  • Ik heb een klacht over een logeeradres.

    Stichting Vrienden op de Fiets kan en wil niet alle logeeradressen en Vrienden controleren. Wij gaan uit van ieders goede wil en bedoelingen. En dat werkt. Vaak krijg je meer dan je verwacht: een mooie ontmoeting, een overheerlijk ontbijt. Soms valt het verblijf je misschien een beetje tegen. Dat kan verschillende oorzaken hebben, maar het verschil tussen logeeradressen is volgens velen ook één van de charmes van dit concept.
    Wil je een beetje weten wat je kunt verwachten als je bij Vrienden op de Fiets overnacht, lees dan de basisregels voor Vrienden.

    Valt het verblijf heel erg tegen? Probeer het in onderling overleg op te lossen, ter plekke. De stichting kan meestal weinig doen aan onenigheden, zeker achteraf. Is er in jouw ogen sprake van een echte misstand? Neem dan contact op met de helpdesk

    Meer informatie over klachtenafhandeling vind je hier.

  • Ik hoef het boekje niet meer te ontvangen, ik doe alles online. Kan dat?

    Steeds meer Vrienden gebruiken het boekje niet (of heel weinig) en vertrouwen op de online dienstverlening via onze site. Geen gek idee, je kunt daar immers alles (en meer) vinden, ook onderweg.

    Log in

    Het is jammer - en ook niet goed voor ons geliefde milieu - als het boekje ongebruikt blijft liggen of bij het oud papier terechtkomt. Daarom is het mogelijk om - na het eerste jaar - aan te geven dat je het boekje niet meer wil ontvangen. Je kunt dit makkelijk zelf regelen in je online profiel. Kies na het inloggen 'Mijn Profiel' en vervolgens 'Mijn gegevens aanpassen'. Daar staat 'Ik wil het boekje ontvangen'. Als je dit vóór 1 december uitvinkt, sturen we je volgend jaar geen boekje meer naar je. Je blijft natuurlijk wél Vriend en betaalt dezelfde jaarbijdrage. 

    Niet zomaar...
    Voor elk boekje dat we niet meer versturen maken we 1 euro over naar een organisatie die zich sterk maakt voor een schone, gezonde en duurzame wereld. Dit jaar is dat de Bijenstichting.

    Dus als je geen boekje meer wilt ontvangen zeggen we: 'Dankjewel!"

  • Kan ik een kijkje nemen als ik geen lid ben?

    Op onze site kun je globaal bekijken waar de logeeradressen voor onze Vrienden zich bevinden. De precieze locaties zijn alleen beschikbaar voor Vrienden met een geldig lidmaatschap. In Nederland zijn ruim 5.000 adressen aangesloten, deze liggen vaak in de buurt van lange afstand-routes voor fietsers of wandelaars (LF's of LAW's). Vriend worden kost 8 euro per jaar.

  • Kan mijn partner of vriendin mee op mijn pasje?

    Je Vriendenpas is geldig voor samenwonende koppels op één adres, maar ook voor inwonende kinderen tot 18 jaar en (achter-) kleinkinderen. Vrienden en vriendinnen die met elkaar op pad gaan, hebben elk een eigen pas nodig. 

  • Moet ik me (aanvullend) verzekeren voor het geval er schade optreedt?

    Als Vrienden bij logeeradressen slapen kán het gebeuren dat je schade veroorzaakt. Een Vriend kan per ongeluk iets kapotmaken of iets laten vallen. Andersom is het mogelijk dat een Vriend schade oploopt, bijvoorbeeld omdat de trapleuning op het logeeradres loszat. Wat zijn dan de mogelijkheden om de schade te verhalen?

    Laten we voorop stellen dat de stichting niet aansprakelijk kan worden gesteld voor geleden schade. Er zijn misschien wél mogelijkheden om schade te claimen bij een particuliere aansprakelijkheidsverzekering en/of een goede reisverzekering. Dit hangt sterk af van het soort verzekering dat je hebt afgesloten. Elke verzekering kent andere bepalingen, dus controleer je polissen voordat je start als logeeradres of voordat je je aanmeldt als Vriend.

    Wil je meer informatie? Klik hier.

  • Post van de stichting, hoe is dat geregeld?

    Om het milieu te sparen en de kosten zo laag mogelijk te houden, stuurt de stichting zo min mogelijk papieren post. In principe krijg je van ons alleen e-mails, maximaal 3 x per jaar. Deze digitale berichten bevatten alleen relevante informatie voor jou als Vriend en zijn niet commercieel. Wil je ook deze berichten niet ontvangen, dan kun je dit eenvoudig aangeven in je online profiel. Let wel: wil je geen mailtjes ontvangen, dan krijg je - behalve het boekje - ook geen papieren post meer van ons. 

  • Wanneer krijg ik het boekje? En als ik morgen weg wil?

    Het boekje met logeeradressen, de routekaart en je Vriendenpasje krijg je binnen twee weken thuisgestuurd.

    Wil je eerder op pad? Je kunt direct online Vriend worden. Daarna je een mail met je Vriendennummer. Met dit nummer log je in op de site en kun je een logeeradres zoeken. Bij je persoonlijke gegevens op de site (Mijn Profiel) vind je ook je digitale Vrienden-op-de-Fiets-pas. Maak eventueel een foto van de pas, handig als je onderweg geen internettoegang hebt. 

  • Wat moet ik doen als ik mijn pasje kwijt ben?

    Als je inlogt op de site kun je in Mijn Profiel je digitale Vriendenpas vinden. Deze pas kun je onderweg tonen op je mobiele telefoon of tablet. Of maak een foto (screenshot), dan heb je je digitale pas ook bij de hand als de internetverbinding slecht is. Wilt je toch liever een nieuwe plastic versie? Stuur ons een mail. Vergeet niet je Vriendennummer en je persoonlijke gegevens mee te sturen. Voor de aanmaak van een nieuw pasje moeten we helaas wel kosten in rekening brengen. Tegen betaling van € 4,- ontvang je een nieuw pasje.

Persoonlijke gegevens

  • Ik ben verhuisd, mijn mailadres is veranderd etc.

    Verhuisd? Of een andere wijziging in je dagelijkse leven?
    Je kunt je gegevens makkelijk wijzigen. Log in en wijzig je gegevens in je profiel.

  • Ik kan niet inloggen.

    Vrienden met een geldig lidmaatschap hebben toegang tot hun persoonlijke pagina en kunnen alle gegevens van de logeeradressen zien. Ga je op reis? Controleer dan of je een pasje voor dit jaar hebt. Je kunt het pasje in digitale vorm ook vinden bij je profiel op de website.
    Vrienden hebben een Vriendennummer, logeeradressen hebben een Registratienummer. 

    Wachtwoord vergeten? Volg de link inloggegevens vergeten en vul jouw Vrienden- of registratienummer in. Wij sturen je dan een mail waarmee je een nieuw wachtwoord kunt maken.  

    Geen mail ontvangen? 

    1. Controleer of de e-mail misschien terecht is gekomen in e-mailboxen met namen als 'spam', 'ongewenst' of bijvoorbeeld 'reclame'.
    2. Heb je na een half uur nog niets ontvangen, verstuur dan nogmaals een verzoek via de pagina inloggegevens vergeten.
    3. Nog steeds niets? Dan hebben wij misschien een ander, foutief of oud mailadres van je. Stuur dan een e-mail aan de helpdesk vanaf het juiste mailadres. Zodra jouw wijziging is verwerkt, krijg je een bevestiging. Je kunt dan via de link inloggevens vergeten zelf een nieuw wachtwoord instellen. 

    En helpt ook dit allemaal niet? 
    We blijven proberen. Neem contact op met onze helpdesk. 

    * Nog een tip: als het probleem steeds terugkeert, kan het zijn dat je een (te) oude browserversie gebruikt. Update deze regelmatig voor het beste resultaat.

  • Zijn mijn gegevens veilig?

    Vrienden op de Fiets verkoopt geen gegevens van Vrienden of Logeeradressen. Nooit en aan niemand. Jouw persoonlijke gegevens zijn beveiligd en versleuteld. Dat kun je zien aan het webadres met het slotje. Hoe wij de privacy van jouw gegevens verder hebben geregeld, kun je lezen in onze privacyverklaring.

Lidmaatschap

  • Hoe kan ik betalen?

    Wij zijn verplicht je meerdere betalingsmogelijkheden aan te bieden, dus dat doen we. Maar het zou heel fijn zijn als je kiest voor automatische incasso.
    Hierna de drie mogelijkheden, twee voor Nederland en één voor buitenlandse Vrienden: 

    1. Automatische incasso. Hiervoor teken je bij aanmelding. Deze optie is alleen beschikbaar voor Vrienden met een Nederlandse IBAN en heeft onze grote voorkeur. Het is voor de Vriend én voor de Stichting veruit de makkelijkste en goedkoopste manier van betalen. Als het overgrote deel van onze Vrienden kiest voor deze methode, kunnen wij de prijzen zo laag mogelijk houden.
      Maar we dwingen natuurlijk niemand...
    2. Acceptgirokaart. Deze zit bij het boekje dat je (jaarlijks) ontvangt. Je kunt de acceptgiro naar je bank sturen, of gebruiken als basis voor internetbankieren. Vermeld wel altijd je Vriendennummer bij de mededelingen.
    3. Vrienden buiten Nederland ontvangen een brief met betaalinformatie bij het boekje. Voor hen is het mogelijk te betalen via PayPal met referentie administratie@vriendenopdefiets.nl of met een internationale IBAN-betaling  naar bankrekeningnummer NL 91 TRIO 0197 98 97 56 met BIC TRIONL2U.

    Vermeld altijd je Vriendennummer, anders kunnen we de betaling niet naar jou herleiden. 

    Vrienden in Nederland betalen € 8,- per kalenderjaar. Vrienden met een adres buiten Nederland betalen € 10,-.

    Contante betalingen kunnen niet worden verwerkt.

    De overnachting (€ 22,50 per persoon) betaal je rechtstreeks aan de logeeradressers.

  • Hoe word ik Vriend?

    Je kunt je hier aanmelden als Vriend. Na aanmelding ontvang je een e-mail met bevestiging. Mocht je die niet (hebben) ontvangen, controleer dan eerst je spambox. Ook niks in je spam? Neem dan contact op met onze helpdesk.

  • Hoe zeg ik mijn lidmaatschap op?

    Vrienden uit Nederland, België en Duitsland zijn Vriend tot ze hebben opgezegd. Het lidmaatschap loopt per kalenderjaar en wordt automatisch verlengd, tenzij je vóór 1 december van het huidige kalenderjaar opzegt. Dit doet je door in te loggen en in je profiel te kiezen voor 'lidmaatschap beëindigen'. Na opzegging ontvang je een bevestiging per mail. Wel jammer hoor. Oja, we vinden het niet fijn dat je opzegt, maar wel fijn als je ons even laat weten wat de belangrijkste reden is. Daar leren wij van. Dankjewel voormalige Vriend - en hopelijk toch tot ziens!

  • Ik wil mijn betaalwijze veranderen.

    Voor betaling van de jaarbijdrage kun je kiezen tussen automatische incasso of een acceptgiro. Wil je de betaalwijze veranderen? Log dan in met je Vriendennummer en wachtwoord, en kies in je profiel 'betaalgegevens inzien/wijzigen'. Sla op. Je wijziging wordt bevestigd met een mail.

    Help! Wil je ons een Vriendendienst bewijzen? Kies dan voor een automatische incasso (SEPA). Dat is verreweg het makkelijkst en het goedkoopst. Voor jou en voor ons. Zo houden we onze kosten in de hand en blijft Vrienden op de Fiets toegankelijk voor iedereen. 

  • Kan ik online betalen in plaats van met de acceptgiro?

    Ja, dat kan. Vermeld bij online betalen wel altijd je Vriendennummer, anders kunnen wij je betaling niet naar jouw lidmaatschap herleiden.

    Betalen via een doorlopende machtiging (automatische incasso) is overigens verreweg het makkelijkst en het goedkoopst. Het houdt Vrienden op de Fiets toegankelijk voor iedereen. Een automatische incasso is zo geregeld. Log in en kies in je profiel voor 'betaalgegevens inzien/wijzigen'. 

  • Waarom betaal ik het hele jaarbedrag als ik me in september aanmeld?

    De kosten van productie en verzending van het boekje met logeeradressen, de kaart, de Vriendenpas en vermelding op de site zijn in september net zo hoog als in januari. Daarom betaal je het volledige bedrag. Zit wel wat in, toch?
     

Voor logeeradressen

  • Hoe kan ik me afmelden als logeeradres?

    Wil je niet langer logeeradres zijn? Dat vinden wij heel jammer. Maar toch, via de website kun je je afmelden als je inlogt in je eigen profiel. Ook al wil je niet langer Vrienden ontvangen, wij vinden het heel fijn als je nog even aangeeft waarom je stopt. Daar leren we van en misschien kunnen wij iets doen met jouw reden van opzegging. Geef je afmelding door vóór 1 oktober van het lopende kalenderjaar, dan sta je niet meer in het boekje van volgend jaar. Na opzegging word jouw adres wel direct verwijderd van de website. Jammer dat je stopt, maar hopelijk toch tot ziens!

  • Hoe voorkom ik misverstanden of misbruik?

    Het allergrootste deel van onze Vrienden is te goeder trouw. Het aantal echte klachten is dan ook minimaal. Toch kun je vooraf al misverstanden en misbruik voorkomen. Wij raden je daarom aan bij het eerste contact al zoveel mogelijk informatie te verzamelen. Dat kan door simpele vragen te stellen over de gekozen route, de lengte of duur van de tocht, het start-en eindpunt, het aantal personen, hun onderlinge relatie enzovoort. Al snel merk je meestal wel of het klikt en of de verwachtingen van de Vriend niet te hoog gespannen zijn. 

    Handig is ook om bij de reservering meteen te vragen naar het Vriendennummer van de mogelijke gast en zijn of haar mobiele telefoonnummer. Dan kunt u elkaar sowieso bereiken als er sprake is van een noodgeval of en onverwachte afzegging. Sommige logeeradressen vragen hun gasten om de 'reservering' even te bevestigen per mail of via de whatsapp. Heel handig, want ook dan heb je meteen het mailadres of mobiele nummer. Voor de zekerheid kijk je bij aankomst meteen samen met de Vriend nog even naar het Vriendenpasje (met jaartal) en legitimatie.

    Neem vooraf de tijd om vragen te stellen, dat schept duidelijkheid.

  • Hoe wordt mijn logeeradres POI in de Fietsrouteplanner?

    Nederlandse logeeradressen van Vrienden op de Fiets kunnen als Point of Interest (POI) worden weergegeven op de kaarten van de Fietsrouteplanner van de Fietsersbond. Hiermee kunnen we nog meer sportieve fietsers attenderen op laagdrempelige en gezellige overnachtingsmogelijkheden onderweg.   

    Hoe geef je toestemming voor publicatie van jouw overnachtingsmogelijkheid in de routeplanner van de Fietsersbond?

    1. Log in op www.vriendenopdefiets.nl  met registratienummer en wachtwoord
    2. Ga naar Profiel en kies Aanpassen Gegevens
    3. Zet een vinkje bij het vakje : Ik wil graag dat mijn gastadres als Point of Interest (POI) wordt opgenomen in de routeplanner van de Fietsersbond of vergelijkbare non-profit partners van stichting Vrienden op de Fiets.
      Sla op.
    4. Het adres is binnen 24 uur zichtbaar op de routeplanner.
    5. Gaat er iets fout of heb je hulp nodig? Neem contact op met onze helpdesk.

    Meer informatie? Klik hier

  • Hoe zit het met aansprakelijkheid als mijn gastadres (of mijn logé) schade oploopt?

    Als Vrienden bij logeeradressen overnachten kán het gebeuren dat er schade optreedt. Een Vriend kan per ongeluk iets kapotmaken of iets laten vallen. Andersom is het mogelijk dat een Vriend schade oploopt, bijvoorbeeld omdat de trapleuning op het logeeradres los zat. Wat zijn in soort gevallen de mogelijkheden om de schade te verhalen?

    Om te beginnen: de stichting kan niet aansprakelijk worden gesteld voor geleden schade. Misschien is de schade wel te claimen bij een particuliere aansprakelijkheidsverzekering en/of een goede reisverzekering. Elke verzekering kent andere bepalingen, dus controleer je polissen voordat je start als logeeradres of je je als Vriend aanmeldt.

    Meer informatie vind je hier.

  • Ik heb een klacht over het gedrag van mijn gasten.

    Stichting Vrienden op de Fiets kan en wil niet alle logeeradressen en Vrienden controleren. Wij gaan uit van ieders goede wil en goede bedoelingen. En dat werkt over het algemeen erg goed. Toch kan het gebeuren dat een gast zich niet gedraagt zoals je op basis van de basisregels mag verwachten. Uiteraard heb je altijd de vrijheid om je gast hierop aan te spreken. Sterker nog: vaak blijkt dit de beste oplossing. Benoem wat je dwars zit, dan is de oplossing vaak dichterbij dan je misschien denkt. Probeer het probleem dus in onderling overleg op te lossen; de stichting kan in het algemeen weinig doen aan onenigheden. Is er in jouw ogen sprake van een echte missstand? Neem dan contact op met de helpdesk

    Wil je meer weten over wat Vrienden en logeeradressen van elkaar mogen verwachten, klik dan hier. 

    Meer informatie over klachtenafhandeling vind je hier.

  • Kan ik als gastadres ook een boekje krijgen?

    Veel gastadressen zijn zelf ook Vriend en ontvangen daarom het boekje. Voor degenen die geen Vriend zijn maar wel graag eens het boekje willen bekijken, zijn er twee mogelijkheden : 

    Inzien via de site
    Daarvoor log je in op de site en kies je in je profiel de tab Handige Documenten. Hier kun je het boekje downloaden.

    Aanvragen
    Wil je liever een gedrukt exemplaar? Dan kan en die versturen we gratis. Neem hiervoor contact op met de helpdesk. 

  • Moet ik als logeeradres toeristenbelasting rekenen/afdragen?

    Bovenop de overnachtingsprijs van € 22,50 mag je toeristenbelasting rekenen als de gemeente waar jij woont je dit verplicht. Informeer bij de gemeente in jouw woonplaats of je afdrachtplichtig bent en hoe hoog het bedrag per persoon per nacht is. Iedere gemeente hanteert daarvoor andere regels. De bedragen lopen uiteen van circa € 2,- tot € 10,- in sommige grote steden.

  • Moet ik belasting afdragen als ik mijn accommodatie verhuur via Vrienden op de Fiets?

    Ja. Voor gastadressen in Nederland en België geldt dat je waarschijnlijk inkomstenbelasting verschuldigd bent over de inkomsten uit verhuur van je accommodatie. Omdat deze belastingplicht voor ieder logeeradres anders kan uitpakken, adviseren we je dit voor jouw situatie na te vragen bij de Belastingsdienst. Logeeradressen zijn in principe geen bedrijf en hoeven dus geen omzetbelasting te betalen.  

  • Moet ik een vergunning hebben om mijn accommodatie te verhuren?

    De regels voor het aanbieden van particuliere logies zijn in elke gemeente anders. Wij raden je aan contact op te nemen met de gemeente van je woonplaats of vestigingsplaats om te overleggen in hoeverre regelgeving op jou van toepassing is. De Belgische regelgeving verschilt van de Nederlandse. In dit informatieblad leggen we nog een keer uit wat Vrienden op de Fiets is (niet-commercieel, incidentele overnachtingen, 'commmunity') en kom je goed beslagen ten ijs bij je gemeente.

    Ben je al gastadres en heb je te maken met veranderende regelgeving ? Je kunt het informatieblad ook vinden achter de login in je profiel, bij 'Handige documenten'.

  • Waarom mag ik maar € 22,50 per nacht vragen?

    Vrienden op de Fiets is een ideëel initiatief. Het tarief is bedoeld als onkostenvergoeding voor het bieden van onderdak, niet als winstpakker voor het verhuren van kamers. Die 'onkostenvergoeding' is voor de stichting cruciaal. Het gaat voor de logeeradressers niet om geld verdienen en voor de Vrienden niet om de luxe van het verblijf. De basis is een bijzondere ontmoeting tussen gelijkgestemden.  

    Maar toch, we willen wel dat de kosten met het verblijf redelijk worden gedekt.
    Daarom hanteren we de volgende prijzen:

    • € 22,50 voor volwassen
    • € 12,50 voor kinderen tot en met 12 jaar
    • € 11,25 in geval van annulering binnen 24 uur voor de afgesproken overnachting.

    Alle prijzen zijn exclusief toeristenbelasting die de gemeente mogelijk vraagt.

    Veel plezier!

  • Waarom zijn mijn aangepaste gegevens niet zichtbaar op de site?

    De gegevens op deze site worden elk uur ververst. Daarom is het mogelijk dat de door jou aangepaste gegevens niet onmiddellijk zichtbaar zijn. Mochten jouw wijzigingen na 24 uur nog niet zichtbaar zijn, neem dan alsjeblieft contact op met de helpdesk.

  • Zijn er kosten verbonden aan vermelding van mijn gastadres?

    Nee. Wij zijn blij met jouw gastvrijheid. Vermelding in het boekje en op de website is gratis. Wel goed te weten dat je ook geen rechten kunt ontlenen aan de registratie als logeeradres.

Staat jouw vraag er niet bij? Neem dan contact op met de helpdesk.

Zoeken

Read in English

LET OP: SITE NIET BEREIKBAAR VAN 24 – 31 MAART.

Beste Vrienden en gastadressen,

Achter de schermen werken wij aan een nieuw ICT-systeem. Het gaat aan het einde van de maand ‘live’. Daarom zal de website van woensdag 24 maart tot en met dinsdag 31 maart worden afgesloten. Vanaf 01 april bent u hier weer van harte welkom en is bijna alle service weer beschikbaar. In de tussentijd verwijzen we u graag naar het boekje en uiteraard is de helpdesk bereikbaar voor vragen.

Na 1 april zijn er een paar extraatjes waar u waarschijnlijk even op moet wachten. Zo is het prikbord voor het vinden van een fiets-of wandelmaatje niet gelijk terug. Ook het cadeaulidmaatschap dat u mogelijk aan een goede vriend wil geven is tijdelijk niet af te sluiten. We proberen dit zo snel mogelijk in orde te maken.

Waarschuwing: bewaar alstublieft zélf ergens uw favoriete gastadressen en de informatie en contacten van het prikbord. We doen ons best maar het kan zijn dat we deze gegevens straks niet terug kunnen zetten op de site.

Als het goed is gaat u verder niets merken van het nieuwe systeem en kunt u snel weer gebruik maken van de service die u gewend bent.

Met dank voor uw geduld en een hartelijke groet,

Team Vrienden op de Fiets